Особенности голосового аппарата у детей с тугоухостью
Особенности голосового аппарата у детей с тугоухостью
Долдова В.С., Меркулова Е.П., Еременко Ю.Е., Босяков С.М., Васенкова Е.И. Особенности голосового аппарата у детей с тугоухостью. Педиатрия. Consilium Medicum. 2024;1:33–36.
DOI: 10.26442/26586630.2024.1.202771
Daldova VS, Merkulova EP, Eremenko JE, Bosiakov SM, Vasenkova EI. Features of the voice apparatus in children with hearing loss. Pediatrics. Consilium Medicum. 2024;1:33–36. DOI: 10.26442/26586630.2024.1.202771
Особенности голосового аппарата у детей с тугоухостью
Долдова В.С., Меркулова Е.П., Еременко Ю.Е., Босяков С.М., Васенкова Е.И. Особенности голосового аппарата у детей с тугоухостью. Педиатрия. Consilium Medicum. 2024;1:33–36.
DOI: 10.26442/26586630.2024.1.202771
Daldova VS, Merkulova EP, Eremenko JE, Bosiakov SM, Vasenkova EI. Features of the voice apparatus in children with hearing loss. Pediatrics. Consilium Medicum. 2024;1:33–36. DOI: 10.26442/26586630.2024.1.202771
Обоснование. В настоящее время одной из важных и актуальных проблем детской оториноларингологии является нарушение слуховой функции, которое рассматривают не только в медицинском, но и в социальном аспекте. При отсутствии обратной слуховой связи дети с нарушением слуха страдают от проблем с голосом и речью вследствие невозможности контролировать собственный голос. Цель. Определить характер нарушений голосового аппарата (ГА) у детей с двусторонней хронической нейросенсорной тугоухостью. Материалы и методы. Проведена субъективная и объективная оценка голоса у 100 детей в возрасте 4–12 лет с двусторонней хронической нейросенсорной тугоухостью различной степени тяжести. Результаты. В ходе исследования установлено, что нарушение слуха сопряжено с развитием нарушений в ГА детей с тяжелой степенью тугоухости (СТ), что отражается в акустических характеристиках их голоса. Оказание медицинской помощи детям с 3 и 4-й СТ не должно ограничиваться слухопротезированием, в частности нужно включать мероприятия по выявлению и лечению отклонений со стороны ГА. Фонопедические занятия показаны детям с любой СТ, т.к. в подавляющем большинстве случаев у них отмечается изменение тембра и модуляции голоса, что может усугубить коммуникативные проблемы, которые неизбежно у них возникают.
Ключевые слова: акустический анализ голоса, дети, нейросенсорная тугоухость, нарушения голоса, субъективные методы исследования голоса
________________________________________________
Background. One of the critical and urgent problems of pediatric otorhinolaryngology is impaired hearing, which is considered both medical and social. In the absence of auditory feedback, children with hearing impairment suffer from voice and speech disorders due to their inability to control their voice. Aim. To determine the nature of vocal apparatus (VA) disorders in children with bilateral chronic sensorineural hearing loss. Materials and methods. A subjective and objective voice assessment was conducted in 100 children aged 4-12 years with varying severity of bilateral chronic sensorineural hearing loss. Results. The study found that hearing impairment is associated with VA disorders in children with severe hearing loss (HL), reflected in their voice's acoustic characteristics. The medical care for children with grade 3-4 HL should not be limited to hearing aids; measures to identify and treat HA abnormalities are also necessary. Phonopedic classes are indicated for children with any HL since most of them (72.9%) have a change in the timbre and modulation of the voice, which can aggravate inevitable communication problems.
1. Natalizia A, Casale M, Guglielmelli E, et al. An overview of hearing impairment in older adults: perspectives for rehabilitation with hearing aids. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2010;14(3):223-9.
2. De Boodt F, Van der Veken P, Esertepe S, Mensels M. Hearing prevention experience. B-ENT. 2016;Suppl. 26(2):167-76.
3. Upadhyay M, Datta R, Nilakantan A, et al. Voice Quality in Cochlear Implant Recipients: An Observational Cross Sectional Study. Indian J Otolaryngol Head Neck Surg.
2019;71(Suppl. 2):1626-32. DOI:10.1007/s12070-019-01700-3
4. Flaherty MM, Browning J, Buss E, Leibold LJ. Effects of Hearing Loss on School-Aged Children’s Ability to Benefit From F0 Differences Between Target and Masker Speech. Ear Hear. 2021;42(4):1084-96. DOI:10.1097/AUD.0000000000000979
5. Куренева Е.Ю., Шидловская Т.А. Количественная оценка состояния различных отделов слухового анализатора при хронической функциональной гипотонусной дисфонии в зависимости от характера ее течения. Российская оториноларингология. 2004;1(8):66-9 [Kureneva EYu, Shidlovskaya TA. Quantitative assessment of the state of various departments of the auditory analyzer in chronic functional hypotonic dysphonia, depending on the nature of its course. Russian Otorhinolaryngology. 2004;1(8):66-9 (in Russian)].
6. Вартанян И.А., Черниговская Т.В. Вокализационная и речевая системы мозга: эволюционно-нейробиологический анализ. Журнал эволюционной биохимии и физиологии. 1990;6:826-36 [Vartanian IA, Chernigovskaia TV. Vokalizatsionnaia i rechevaia sistemy mozga: evoliutsionno-neirobiologicheskii analiz. Zhurnal Evoliutsionnoi Biokhimii i Fiziologii. 1990;6:826-36 (in Russian)].
7. Coelho AC, Brasolotto AG, Bevilacqua MC. Systematic analysis of the benefits of cochlear implants on voice production. J Soc Bras Fonoaudiol.
2012;24(4):395-402. DOI:10.1590/s2179-64912012000400018
8. Cohen SM, Turley R. Coprevalence and impact of dysphonia and hearing loss in the elderly. Laryngoscope. 2009;119(9):1870-3. DOI:10.1002/lary.20590
9. Selleck MA, Sataloff RT. The impact of the auditory system on phonation: a review. J Voice. 2014;28(6):688-93. DOI:10.1016/j.jvoice.2014.03.018
10. Yoshinaga-Itano C. From Screening to Early Identification and Intervention: Discovering Predictors to Successful Outcomes for Children With Significant Hearing Loss. J Deaf Stud Deaf Educ. 2003;8(1):11-30. DOI:10.1093/deafed/8.1.11
11. Netten AP, Rieffe C, Theunissen SC, et al. Low empathy in deaf and hard of hearing (pre)adolescents compared to normal hearing controls. PLoS One. 2015;10(4):e0124102. DOI:10.1371/journal.pone.0124102
12. Fellinger J, Holzinger D, van Dijk J. Deaf blindness – hearing and vision handicap. Kinderkrankenschwester. 2012;31(1):20-3 (in German).
13. Francis DO, Daniero JJ, Hovis KL, et al. Voice-Related Patient-Reported Outcome Measures: A Systematic Review of Instrument Development and Validation. J Speech Lang Hear Res. 2017;60(1):62-88. DOI:10.1044/2016_JSLHR-S-16-0022
14. Gautam A, Naples JG, Eliades SJ. Control of speech and voice in cochlear implant patients. Laryngoscope. 2019;129(9):2158-63. DOI:10.1002/lary.27787
________________________________________________
1. Natalizia A, Casale M, Guglielmelli E, et al. An overview of hearing impairment in older adults: perspectives for rehabilitation with hearing aids. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2010;14(3):223-9.
2. De Boodt F, Van der Veken P, Esertepe S, Mensels M. Hearing prevention experience. B-ENT. 2016;Suppl. 26(2):167-76.
3. Upadhyay M, Datta R, Nilakantan A, et al. Voice Quality in Cochlear Implant Recipients: An Observational Cross Sectional Study. Indian J Otolaryngol Head Neck Surg.
2019;71(Suppl. 2):1626-32. DOI:10.1007/s12070-019-01700-3
4. Flaherty MM, Browning J, Buss E, Leibold LJ. Effects of Hearing Loss on School-Aged Children’s Ability to Benefit From F0 Differences Between Target and Masker Speech. Ear Hear. 2021;42(4):1084-96. DOI:10.1097/AUD.0000000000000979
5. Kureneva EYu, Shidlovskaya TA. Quantitative assessment of the state of various departments of the auditory analyzer in chronic functional hypotonic dysphonia, depending on the nature of its course. Russian Otorhinolaryngology. 2004;1(8):66-9 (in Russian).
6. Vartanian IA, Chernigovskaia TV. Vokalizatsionnaia i rechevaia sistemy mozga: evoliutsionno-neirobiologicheskii analiz. Zhurnal Evoliutsionnoi Biokhimii i Fiziologii. 1990;6:826-36 (in Russian).
7. Coelho AC, Brasolotto AG, Bevilacqua MC. Systematic analysis of the benefits of cochlear implants on voice production. J Soc Bras Fonoaudiol.
2012;24(4):395-402. DOI:10.1590/s2179-64912012000400018
8. Cohen SM, Turley R. Coprevalence and impact of dysphonia and hearing loss in the elderly. Laryngoscope. 2009;119(9):1870-3. DOI:10.1002/lary.20590
9. Selleck MA, Sataloff RT. The impact of the auditory system on phonation: a review. J Voice. 2014;28(6):688-93. DOI:10.1016/j.jvoice.2014.03.018
10. Yoshinaga-Itano C. From Screening to Early Identification and Intervention: Discovering Predictors to Successful Outcomes for Children With Significant Hearing Loss. J Deaf Stud Deaf Educ. 2003;8(1):11-30. DOI:10.1093/deafed/8.1.11
11. Netten AP, Rieffe C, Theunissen SC, et al. Low empathy in deaf and hard of hearing (pre)adolescents compared to normal hearing controls. PLoS One. 2015;10(4):e0124102. DOI:10.1371/journal.pone.0124102
12. Fellinger J, Holzinger D, van Dijk J. Deaf blindness – hearing and vision handicap. Kinderkrankenschwester. 2012;31(1):20-3 (in German).
13. Francis DO, Daniero JJ, Hovis KL, et al. Voice-Related Patient-Reported Outcome Measures: A Systematic Review of Instrument Development and Validation. J Speech Lang Hear Res. 2017;60(1):62-88. DOI:10.1044/2016_JSLHR-S-16-0022
14. Gautam A, Naples JG, Eliades SJ. Control of speech and voice in cochlear implant patients. Laryngoscope. 2019;129(9):2158-63. DOI:10.1002/lary.27787
1ГУ «Республиканский научно-практический центр оториноларингологии», Минск, Республика Беларусь; 2УО «Белорусский государственный медицинский университет», Минск, Республика Беларусь; 3УО «Белорусский государственный университет», Минск, Республика Беларусь
*lera.doldova@mail.ru
________________________________________________
Valeryia S. Daldova*1, Elena P. Merkulova2, Julia E. Eremenko1, Sergei M. Bosiakov3, Elena I. Vasenkova3
1Republican Scientific and Practical Center for Otorhinolaryngology, Minsk, Belarus; 2Belarusian State Medical University, Minsk, Belarus; 3Belarusian State University, Minsk, Belarus
*lera.doldova@mail.ru