Синдром дефицита внимания с гиперактивностью у детей и подростков: возможности современной терапии
DOI: 10.26442/2413-8460_2018.3.99-106
________________________________________________
Souvorinova N.Yu. Attention deficit disorder with hyperactivity in children and adolescents: possibilities of modern therapy. Pediatrics (Suppl. Consilium Medicum). 2018; 3: 99–106.
DOI: 10.26442/2413-8460_2018.3.99-106
Материалы доступны только для специалистов сферы здравоохранения. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь.
Целью современной медикаментозной терапии является снижение выраженности как основных симптомов СДВГ, так и коморбидных расстройств. При выборе предпочтение отдается препаратам, оказывающим стимулирующее воздействие на недостаточно сформированные когнитивные функции. Пантогам – ноотропный препарат смешанного типа, по химической структуре близкий к природным соединениям, положительно воздействует на обмен ацетилхолина в коре больших полушарий и дофамина в базальных ганглиях, а также оказывает положительный эффект на внимание, память, развитие речи, регуляцию и контроль, управляющие функции.
Ключевые слова: синдром дефицита внимания с гиперактивностью, коморбидные расстройства, школьная дезадаптация, ноотропные препараты, гопантеновая кислота.
________________________________________________
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is itself a common clinical form of children's attention disorder. The formation of ADHD is based on neurobiological factors: genetic mechanisms, early organic damage to the central nervous system, as well as their combination. The main manifestations of ADHD in childhood include a violation attention, hyperactivity and impulsivity. In just 30% of cases, ADHD flows without complications, and in others is accompanied by comorbid disorders. Among the most common cvomplications are sleep disorders (29.3%), difficulties in schooling (24.4%), anxiety disorders (24.4%), oppositional (22%), autism spectrum disorders (12%) and speech development delay (14.6%), as well as enuresis, tension headaches, migraine headaches and tics.
The goal of modern drug therapy is to reduce the severity of both the main symptoms of ADHD and comorbid disorders. When choosing a preference is given to drugs that have a stimulating effect on insufficiently formed cognitive functions. Pantogam – a nootropic preparation of a mixed type, with a chemical structure close to natural compounds, has an activating effect on the exchange of acetylcholine in the cerebral cortex and dopamine in the basal ganglia, as well as a positive effect on attention, memory, speech development, regulation and control, and control functions.
Key words: attention deficit hyperactivity disorder, comorbid disorders, school disadaptation, nootropic preparations, hopantenic acid.
М., 2018. / Zavadenko N.N. Giperaktivnost i deficit vnimaniya v detskom vozraste.
M., 2018. [in Russian]
2. Сухотина Н.К., Коновалова В.В., Крыжановская И.Л., Куприянова Т.А. Эфффективность Пантогама в сравнении с плацебо при лечении гиперкинетических расстройств у детей. Журн. неврологии и психиатрии им. С.С.Корсакова. 2010; 12: 24–8. / Suhotina N.K., Konovalova V.V., Kryzhanovskaya I.L., Kupriyanova T.A. Efffektivnost Pantogama v sravnenii s placebo pri lechenii giperkineticheskih rasstrojstv u detej. Zhurn. nevrologii i psihiatrii im. S.S.Korsakova. 2010; 12: 24–8. [in Russian]
3. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th edition Revision (DSM-IV-TR), by the American Psychiatric Association 2000, Washington, DC.
4. Заваденко Н.Н., Суворинова Н.Ю. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью: поиск оптимальных подходов к диагностике и лечению. Эффективная фармакотерапия в неврологии и психиатрии. 2010; 4: 38–42. / Zavadenko N.N., Suvorinova N.Yu. Sindrom deficita vnimaniya s giperaktivnostyu: poisk optimalnyh podhodov k diagnostike i lecheniyu. Effektivnaya farmakoterapiya v nevrologii i psihiatrii. 2010; 4: 38–42. [in Russian]
5. Conners Comprehensive Behavior Rating Scales (Conners CBRS), 2008.
6. Adriani W, Romano E, Pucci M et al. Potential for diagnosis versus therapy monitoring of attention deficit hyperactivity disorder: a new epigenetic biomarker interacting with both genotype and auto-immunity. Eur Child Adolesc Psychiatry 2017. DOI: 10.1007/s00787-017-1040-9.
7. Kim SM, Hyun GJ, Jung TW et al. Balance Deficit and Brain Connectivity in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychiatry Invest 2017; 14 (4): 452–7.
8. Van der Veen-Mulders L, Hoekstra PJ, Nauta MH, van den Hoofdakker BJ. Preschool children's response to behavioural parent training and parental predictors of outcome in routine clinical care. Clin Psychol Psychother 2017. DOI: 10.1002/cpp.2117
9. Zhou RY, Wang JJ, Sun JC et al. Attention deficit hyperactivity disorder may be a highly inflammation and immune-associated disease (Review). Mol Med Rep 2017; p. 5071–7. DOI: 10.3892/mmr.2017.7228
10. МКБ-10 – Международная классификация болезней (10-й пересмотр). Классификация психических и поведенческих расстройств. Исследовательские диагностические критерии. СПб., 1994. / MKB-10 – Mezhdunarodnaya klassifikaciya boleznej (10-j peresmotr). Klassifikaciya psihicheskih i povedencheskih rasstrojstv. Issledovatelskie diagnosticheskie kriterii. SPb., 1994. [in Russian]
11. Rimal H, Pokharel A. Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder among School Children and Associated Co-morbidities – A Hospital Based Descriptive Study. Kathmandu Univ Med J (KUMJ) 2016; 14 (55): 226–30.
12. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed. American Psychiatric Association. Arlington: American Psychiatric Association, 2013.
13. Чутко Л.С., Сурушкина С.Ю., Яковенко Е.А. и др. Оценка эффективности применения гопантеновой кислоты у детей с задержкой психического развития. РМЖ. 2017; 4: 1. / Chutko L.S., Surushkina S.Yu., Yakovenko E.A. i dr. Ocenka effektivnosti primeneniya gopantenovoj kisloty u detej s zaderzhkoj psihicheskogo razvitiya. RMZh. 2017; 4: 1. [in Russian]
14. Hirsch O, Chavanon M, Riechmann E, Christiansen H. Emotional dysregulation is a primary symptom in adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder(ADHD). J Affect Dis 2018; 232: 41–7. DOI: 10.1016/j.jad.2018.02.007
15. Воронина Т.А. Пантогам и пантогам-актив. Фармакологические эффекты и механизм действия. В сб.: Пантогам и пантогам-актив. Клиническое применение и фундаментальные исследования. М., 2009; с. 11–30. / Voronina T.A. Pantogam i pantogam-aktiv. Farmakologicheskie effekty i mehanizm dejstviya. V sb.: Pantogam i pantogam-aktiv. Klinicheskoe primenenie i fundamentalnye issledovaniya. M., 2009; s. 11–30. [in Russian]
16. Маслова О.И. Коррекция расстройств познавательной сферы у детей в период учебного года. Практика педиатра. 2006. / Maslova O.I. Korrekciya rasstrojstv poznavatelnoj sfery u detej v period uchebnogo goda. Praktika pediatra. 2006. [in Russian]
17. Weiss MD, Wasdell MB, Bomben MM. Weiss functional impairment rating scale – parent report (WFIRS-P) 2004.
18. Заваденко Н.Н., Суворинова Н.Ю., Вакула И.Н. и др. Фармакотерапия синдрома дефицита внимания с гиперактивностью у детей: результаты многоцентрового двойного слепого плацебо-контролируемого исследования гопантеновой кислоты. Журн. неврологии и психиатрии. 2017; 5: 39–45. DOI: 10.17116/jnevro20171175139-45 / Zavadenko N.N., Suvorinova N.Yu., Vakula I.N. i dr. Farmakoterapiya sindroma deficita vnimaniya s giperaktivnostyu u detej: rezultaty mnogocentrovogo dvojnogo slepogo placebo-kontroliruemogo issledovaniya gopantenovoj kisloty. Zhurn. nevrologii i psihiatrii. 2017; 5: 39–45. DOI: 10.17116/jnevro20171175139-45 [in Russian]
19. Danforth JS, Doerfler LA, Connor DF. Does Anxiety Modify the Risk for, or Severity of, Conduct Problems Among Children With Co-Occurring ADHD: Categorical and Dimensional and Analyses. J Atten Dis 2017: 1087054717723985. DOI: 10.1177/1087054717723985
________________________________________________
1. Zavadenko N.N. Giperaktivnost i deficit vnimaniya v detskom vozraste.
M., 2018. [in Russian]
2. Suhotina N.K., Konovalova V.V., Kryzhanovskaya I.L., Kupriyanova T.A. Efffektivnost Pantogama v sravnenii s placebo pri lechenii giperkineticheskih rasstrojstv u detej. Zhurn. nevrologii i psihiatrii im. S.S.Korsakova. 2010; 12: 24–8. [in Russian]
3. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th edition Revision (DSM-IV-TR), by the American Psychiatric Association 2000, Washington, DC.
4. Zavadenko N.N., Suvorinova N.Yu. Sindrom deficita vnimaniya s giperaktivnostyu: poisk optimalnyh podhodov k diagnostike i lecheniyu. Effektivnaya farmakoterapiya v nevrologii i psihiatrii. 2010; 4: 38–42. [in Russian]
5. Conners Comprehensive Behavior Rating Scales (Conners CBRS), 2008.
6. Adriani W, Romano E, Pucci M et al. Potential for diagnosis versus therapy monitoring of attention deficit hyperactivity disorder: a new epigenetic biomarker interacting with both genotype and auto-immunity. Eur Child Adolesc Psychiatry 2017. DOI: 10.1007/s00787-017-1040-9.
7. Kim SM, Hyun GJ, Jung TW et al. Balance Deficit and Brain Connectivity in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychiatry Invest 2017; 14 (4): 452–7.
8. Van der Veen-Mulders L, Hoekstra PJ, Nauta MH, van den Hoofdakker BJ. Preschool children's response to behavioural parent training and parental predictors of outcome in routine clinical care. Clin Psychol Psychother 2017. DOI: 10.1002/cpp.2117
9. Zhou RY, Wang JJ, Sun JC et al. Attention deficit hyperactivity disorder may be a highly inflammation and immune-associated disease (Review). Mol Med Rep 2017; p. 5071–7. DOI: 10.3892/mmr.2017.7228
10. MKB-10 – Mezhdunarodnaya klassifikaciya boleznej (10-j peresmotr). Klassifikaciya psihicheskih i povedencheskih rasstrojstv. Issledovatelskie diagnosticheskie kriterii. SPb., 1994. [in Russian]
11. Rimal H, Pokharel A. Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder among School Children and Associated Co-morbidities – A Hospital Based Descriptive Study. Kathmandu Univ Med J (KUMJ) 2016; 14 (55): 226–30.
12. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed. American Psychiatric Association. Arlington: American Psychiatric Association, 2013.
13. Chutko L.S., Surushkina S.Yu., Yakovenko E.A. i dr. Ocenka effektivnosti primeneniya gopantenovoj kisloty u detej s zaderzhkoj psihicheskogo razvitiya. RMZh. 2017; 4: 1. [in Russian]
14. Hirsch O, Chavanon M, Riechmann E, Christiansen H. Emotional dysregulation is a primary symptom in adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder(ADHD). J Affect Dis 2018; 232: 41–7. DOI: 10.1016/j.jad.2018.02.007
15. Voronina T.A. Pantogam i pantogam-aktiv. Farmakologicheskie effekty i mehanizm dejstviya. V sb.: Pantogam i pantogam-aktiv. Klinicheskoe primenenie i fundamentalnye issledovaniya. M., 2009; s. 11–30. [in Russian]
16. Maslova O.I. Korrekciya rasstrojstv poznavatelnoj sfery u detej v period uchebnogo goda. Praktika pediatra. 2006. [in Russian]
17. Weiss MD, Wasdell MB, Bomben MM. Weiss functional impairment rating scale – parent report (WFIRS-P) 2004.
18. Zavadenko N.N., Suvorinova N.Yu., Vakula I.N. i dr. Farmakoterapiya sindroma deficita vnimaniya s giperaktivnostyu u detej: rezultaty mnogocentrovogo dvojnogo slepogo placebo-kontroliruemogo issledovaniya gopantenovoj kisloty. Zhurn. nevrologii i psihiatrii. 2017; 5: 39–45. DOI: 10.17116/jnevro20171175139-45 [in Russian]
19. Danforth JS, Doerfler LA, Connor DF. Does Anxiety Modify the Risk for, or Severity of, Conduct Problems Among Children With Co-Occurring ADHD: Categorical and Dimensional and Analyses. J Atten Dis 2017: 1087054717723985. DOI: 10.1177/1087054717723985
ФГБОУ ВО «Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И.Пирогова» Минздрава России. 117997, Россия, Москва, ул. Островитянова, д. 1
*suvorinovan@mail.ru
________________________________________________
N.Yu.Souvorinova*
N.I.Pirogov Russian National Research Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation. 117997, Russian Federation, Moscow, ul. Ostrovitianova, d. 1
*suvorinovan@mail.ru