Материалы доступны только для специалистов сферы здравоохранения. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь.
Клинический разбор во врачебной практике и медицинском образовании: истоки и современное состояние
DOI: 10.26442/00403660.2022.11.201940
© ООО «КОНСИЛИУМ МЕДИКУМ», 2022 г.
________________________________________________
Dvoretsky LI. Clinical case conference in medical practice and education: Origins and current status. Terapevticheskii Arkhiv (Ter. Arkh.). 2022;94(11):1340–1344. DOI: 10.26442/00403660.2022.11.201940
Материалы доступны только для специалистов сферы здравоохранения. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь.
Ключевые слова: клинический разбор, клиническое мышление, клинический случай, консилиум, Ж.-М. Шарко, С.П. Боткин, Г.А. Захарьин, В.Н. Виноградов, А.Л. Мясников, Е.М. Тареев, Н.А. Мухин
________________________________________________
A genesis of clinical case conference as a form of case discussion that integrates medical and educational functions is presented. The role of the following top figures of medicine in the development of clinical case conference is described: J.-M. Charcot, S.P. Botkin, G.A. Zakharin, V.N. Vinogradov, A.L. Myasnikov, E.M. Tareev, N.A. Mukhin. The article pays special attention to clinical case conference in Russian medical education. The role of clinical case conferences in shaping medical judgment in a clinician and a student is discussed.
Keywords: clinical case conference, medical judgment, clinical case, consilium, J.-M. Charcot, S.P. Botkin, G.A. Zakharin, V.N. Vinogradov, A.L. Myasnikov, E.M. Tareev, N.A. Mukhin
2. Абаев Ю.К. Клинические разборы. Здравоохранение. 2021;10 [Abaev YuK. Clinical reviews. Healthcare. 2021;10 (in Russian)].
3. Чистович Н.Я. Годы, проведенные в клинике С.П. Боткина. Клиническая медицина. 1952;37(2):31-42 [Histovich NYa. Years spent in the clinic S.P. Botkin. Clinical Medicine. 1952;37(2):31-42 (in Russian)].
4. Боткин С.П. Курс клиники внутренних болезней. СПб., 1912 [Botkin SP. Kurs kliniki vnutrennikh boleznei. Saint Petersburg, 1912 (in Russian)].
5. Бельских А.Н., Антонов В.Б., Богданов А.Н., и др. Сергей Петрович Боткин и его вклад в развитие Императорской Военно-медицинской академии. Вестник Российской Военно-медицинской академии. 2012;3(39):7-14 [Belskykh AN, Antonov VB, Bogdanov AN, et al. Sergei P. Botkin and his contribution in development of Imperial Мedical-military academy. Bulletin of S.M. Kirov Military Medical Academy. 2012;3(39):7-14 (in Russian)].
6. Захарьин Г.А. Клинические лекции профессора Г.А. Захарьина и Труды Факультетской терапевтической клиники Императорского Московского университета. М.: Типо-лит. т-ва И. Н. Кушнерев и К°, 1897 [Zakhar'in GA. Klinicheskie lektsii professora G.A. Zakhar'ina i Trudy Fakul'tetskoi terapevticheskoi kliniki Imperatorskogo Moskovskogo universiteta. Moscow: Tipo-lit. t-va I. N. Kushnerev i K°, 1897 (in Russian)].
7. Клинические разборы в Факультетской терапевтической клинике им. В.Н. Виноградова. Редкие и диагностически трудные заболевания в клинике внутренних болезней. Под ред. В.А. Сулимова и О.В. Благовой. М.: ГЕОТАР-медиа, 2013 [Klinicheskie razbory v Fakul'tetskoi terapevticheskoi klinike im. V.N. Vinogradova. Redkie i diagnosticheski trudnye zabo-levaniia v klinike vnutrennikh boleznei. Pod red. VA Sulimova i OV Blagovoi. Moscow: GEOTAR-media, 2013 (in Russian)].
8. Долгушина Н.В. Евгений Михайлович Тареев – человек, опередивший «сегодня и завтра» медицинской науки (интервью с академиком Н.А. Мухиным). Рациональная фармакотерапия в кардиологии. 2015;11(2):219 [Dolgushina NV. Yevgeny M. Tareev – a man, who had been ahead of the time in medical science (interview with academician N.A. Mukhin). Rational Pharmacotherapy in Cardiology. 2015;11(2):219-221 (in Russian)].
9. Клинические разборы. Внутренние болезни. Под ред. Н.А. Мухина. М.: Литтерра, 2005 [Klinicheskie razbory. Vnutrennie bolezni. Pod red. NA Mukhina. Moscow: Litterra, 2005 (in Russian)].
10. Ягода А.В. Руководство по клиническому мышлению для начинающих. M.: Эко-Вектор, 2018 [Yagoda AV. Rukovodstvo po klinicheskomu myshleniiu dlia nachinaiushchikh. Moscow: Eko-Vektor, 2018 (in Russian)].
11. Мясников А.Л. Пульс России. Переломные моменты истории страны глазами кремлевского врача. М.: ЭКСМО, 2014 [Myasniko AL. Perelomnye momenty istorii strany glazami kremlevskogo vracha. Moscow: EKSMO, 2014 (in Russian)].
12. Клинические разборы. Под ред. Н.А. Мухина. М.: Издательский дом Русский врач, 2001 [Klinicheskie razbory. Pod red. NA Mukhina. Moscow: Publishing House Russian Doctor, 2001 (in Russian)].
13. Жексембаева С.О. Использование клинического разбора больных как традиционный метод формирования и совершенствования профессионального клинического мышления. Научное обозрение. Педагогические науки. 2020;4:12-6 [Zheksembayeva SO. The use of clinical analysis of patients as a traditional method of formation and improvement of professional clinical thinking. Scientific Review. Pedagogical Sciences. 2020;4:12-6 (in Russian)].
14. Weidenbusch M, Lenzer B, Sailer M, et al. Can clinical case discussions foster clinical reasoning skills in undergraduate medical education? A randomised controlled trial. BMJ Open. 2019;9:e025973. DOI:10.1136/bmjopen-2018-025973
15. Cannon WB. The case method of teaching systematic medicine. Boston Med Surg J. 1900;142:31-6.
16. Cabot RC. Case teaching in medicine: a series of graduated exercises in the differential diagnosis, prognosis and treatment of actual cases of disease. Boston: Health, 1906.
17. Falagas ME, Fragoulis KN, Kopterides P. An analysis of the published Massachusetts General Hospital case records (1994–2004). Am J Med. 2005;118(12):1452-3. DOI:10.1016/j.amjmed.2005.06.027; PMID: 16378826.
18. Koenemann N, Lenzer B, Zottmann JM, et al. Clinical Case Discussions – a novel, supervised peer-teaching format to promote clinical reasoning in medical students. GMS J Med Educ. 2020;37(5):Doc48. DOI:10.3205/zma001341; PMID: 32984507; PMCID: PMC7499459.
19. Путинцев А.Н., Алексеев Т.В. Кейс-метод в медицинском образовании: современные программные продукты. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016;12(9):1655-9 [Putintsev AN, Alekseev TV. Case-method in medical education: modern software products. International Journal of Applied and Fundamental Research. 2016;12(9):1655-9 (in Russian)].
________________________________________________
1. Gippokrat. Klassiki biologii i meditsiny. Pod red. VP Karpova. M.: Gosizdatel'stvo biologicheskoi i meditsinskoi literatury, 1936 (in Russian).
2. Abaev YuK. Clinical reviews. Healthcare. 2021;10 (in Russian).
3. Histovich NYa. Years spent in the clinic S.P. Botkin. Clinical Medicine. 1952;37(2):31-42 (in Russian).
4. Botkin SP. Kurs kliniki vnutrennikh boleznei. Saint Petersburg, 1912 (in Russian).
5. Belskykh AN, Antonov VB, Bogdanov AN, et al. Sergei P. Botkin and his contribution in development of Imperial Мedical-military academy. Bulletin of S.M. Kirov Military Medical Academy. 2012;3(39):7-14 (in Russian).
6. Zakhar'in GA. Klinicheskie lektsii professora G.A. Zakhar'ina i Trudy Fakul'tetskoi terapevticheskoi kliniki Imperatorskogo Moskovskogo universiteta. Moscow: Tipo-lit. t-va I. N. Kushnerev i K°, 1897 (in Russian).
7. Klinicheskie razbory v Fakul'tetskoi terapevticheskoi klinike im. V.N. Vinogradova. Redkie i diagnosticheski trudnye zabo-levaniia v klinike vnutrennikh boleznei. Pod red. VA Sulimova i OV Blagovoi. Moscow: GEOTAR-media, 2013 (in Russian).
8. Dolgushina NV. Yevgeny M. Tareev – a man, who had been ahead of the time in medical science (interview with academician N.A. Mukhin). Rational Pharmacotherapy in Cardiology. 2015;11(2):219-221 (in Russian).
9. Klinicheskie razbory. Vnutrennie bolezni. Pod red. NA Mukhina. Moscow: Litterra, 2005 (in Russian).
10. Yagoda AV. Rukovodstvo po klinicheskomu myshleniiu dlia nachinaiushchikh. Moscow: Eko-Vektor, 2018 (in Russian).
11. Myasniko AL. Perelomnye momenty istorii strany glazami kremlevskogo vracha. Moscow: EKSMO, 2014 (in Russian).
12. Klinicheskie razbory. Pod red. NA Mukhina. Moscow: Publishing House Russian Doctor, 2001 (in Russian).
13. Zheksembayeva SO. The use of clinical analysis of patients as a traditional method of formation and improvement of professional clinical thinking. Scientific Review. Pedagogical Sciences. 2020;4:12-6 (in Russian).
14. Weidenbusch M, Lenzer B, Sailer M, et al. Can clinical case discussions foster clinical reasoning skills in undergraduate medical education? A randomised controlled trial. BMJ Open. 2019;9:e025973. DOI:10.1136/bmjopen-2018-025973
15. Cannon WB. The case method of teaching systematic medicine. Boston Med Surg J. 1900;142:31-6.
16. Cabot RC. Case teaching in medicine: a series of graduated exercises in the differential diagnosis, prognosis and treatment of actual cases of disease. Boston: Health, 1906.
17. Falagas ME, Fragoulis KN, Kopterides P. An analysis of the published Massachusetts General Hospital case records (1994–2004). Am J Med. 2005;118(12):1452-3. DOI:10.1016/j.amjmed.2005.06.027; PMID: 16378826.
18. Koenemann N, Lenzer B, Zottmann JM, et al. Clinical Case Discussions – a novel, supervised peer-teaching format to promote clinical reasoning in medical students. GMS J Med Educ. 2020;37(5):Doc48. DOI:10.3205/zma001341; PMID: 32984507; PMCID: PMC7499459.
19. Putintsev AN, Alekseev TV. Case-method in medical education: modern software products. International Journal of Applied and Fundamental Research. 2016;12(9):1655-9 (in Russian).
ФГАОУ ВО «Первый Московский государственный медицинский университет им. И.М. Сеченова» Минздрава России (Сеченовский Университет), Москва, Россия
*dvoretski@mail.ru
________________________________________________
Leonid I. Dvoretsky*
Sechenov First Moscow State Medical University (Sechenov University), Moscow, Russia
*dvoretski@mail.ru